Starten en sloten

Vergeet ik compleet de startproblemen die zich in juni dit jaar manifesteerden! Slecht/langzaam starten en daardoor moeizaam aanslaan. En uiteindelijk wilde hij niet meer uit zichzelf starten bij de onbemande benzinepomp in de buurt. Dus Fraulein gebeld die met haar 206'je mij starthulp kwam geven. Na even wachten sloeg de C5 weer aan, zodat ik weer naar huis kon.

Afbeelding

De symptomen leken erg op een slechte accu, ondanks dat de volt-meter op het dashboard normale waardes aangaf. En ook nameten gaf geen rare waardes aan, dus bleef de startmotor over als verdachte, deels ook van wat ik aan ervaringen op het C5 Club forum las. Dus een nieuwe Valeo startmotor online besteld en hup, de schuur in. Maar de bouten zaten dermate vast en waren ook niet echt fatsoenlijk bereikbaar om flink kracht op te kunnen zetten, dus maar opgegeven en Enting gebeld. Een dikke week later is daar de startmotor vervangen door de bestelde Valeo. Sindsdien geen problemen meer!

De laatste weken is het weer kouder geworden, en dus begon het deurslot van de bestuurdersdeur weer vervelend te doen. Op slot doen met de afstandsbediening geen probleem, maar weer openen ho maar. Wel alle andere portieren, maar het voorportier kwam alleen met de sleutel van het slot. Ik had vorig jaar het slot in de bijrijdersdeur al vervangen voor eentje van de sloop (wel checken voor een donor met fabrieksalarm indien je die zelf ook hebt!), dus ook nu werd de gang naar GAOS in Emmeloord gemaakt en werd het andere slot uit dezelfde donor uitgebouwd en meegenomen.

Van de week was het goed weer, dus deurpaneel eraf, folie enigszins fatsoenlijk aan de kant en schroeven maar.

Afbeelding

Om het deurslot uit te kunnen bouwen dient ook de witte raamgeleider die er voorlangs loopt aan de kant gelegd te worden. Deze zit met drie schroeven vast, waarvan eentje aan de kopse kant van de deur. En om die raamgeleider te kunnen verwijderen moet er een blok donkergrijs piepschuim onderin de deur aan de kant. Die zit met twee witte pluggen in de deur gedrukt. Allemaal niet heel spannend, maar het moet wel even gebeuren om het slot te kunnen wisselen.

Afbeelding

Daarna de raamgeleider en het schuimblok weer terug, de folie weer vastgeplakt en het deurpaneel er weer op. Boeltje weer dicht, en het slot doet weer wat hij moet doen!

Permalink

Laat een reactie achter

Alle rechten voorbehouden 2017-2023 J. Veenstra. Mogelijk gemaakt door Blogger.