Vergeet ik compleet de startproblemen die zich in juni dit jaar manifesteerden! Slecht/langzaam starten en daardoor moeizaam aanslaan. En uiteindelijk wilde hij niet meer uit zichzelf starten bij de onbemande benzinepomp in de buurt. Dus Fraulein gebeld die met haar 206'je mij starthulp kwam geven. Na even wachten sloeg de C5 weer aan, zodat ik weer naar huis kon.
De symptomen leken erg op een slechte accu, ondanks dat de volt-meter op het dashboard normale waardes aangaf. En ook nameten gaf geen rare waardes aan, dus bleef de startmotor over als verdachte, deels ook van wat ik aan ervaringen op het C5 Club forum las. Dus een nieuwe Valeo startmotor online besteld en hup, de schuur in. Maar de bouten zaten dermate vast en waren ook niet echt fatsoenlijk bereikbaar om flink kracht op te kunnen zetten, dus maar opgegeven en Enting gebeld. Een dikke week later is daar de startmotor vervangen door de bestelde Valeo. Sindsdien geen problemen meer!
De laatste weken is het weer kouder geworden, en dus begon het deurslot van de bestuurdersdeur weer vervelend te doen. Op slot doen met de afstandsbediening geen probleem, maar weer openen ho maar. Wel alle andere portieren, maar het voorportier kwam alleen met de sleutel van het slot. Ik had vorig jaar het slot in de bijrijdersdeur al vervangen voor eentje van de sloop (wel checken voor een donor met fabrieksalarm indien je die zelf ook hebt!), dus ook nu werd de gang naar GAOS in Emmeloord gemaakt en werd het andere slot uit dezelfde donor uitgebouwd en meegenomen.
Van de week was het goed weer, dus deurpaneel eraf, folie enigszins fatsoenlijk aan de kant en schroeven maar.
Om het deurslot uit te kunnen bouwen dient ook de witte raamgeleider die er voorlangs loopt aan de kant gelegd te worden. Deze zit met drie schroeven vast, waarvan eentje aan de kopse kant van de deur. En om die raamgeleider te kunnen verwijderen moet er een blok donkergrijs piepschuim onderin de deur aan de kant. Die zit met twee witte pluggen in de deur gedrukt. Allemaal niet heel spannend, maar het moet wel even gebeuren om het slot te kunnen wisselen.
Daarna de raamgeleider en het schuimblok weer terug, de folie weer vastgeplakt en het deurpaneel er weer op. Boeltje weer dicht, en het slot doet weer wat hij moet doen!
Recente posts
Knopjes, servo's en matjes - Apr 13 2024
Ik trof laatst bij de sloperij een late ph2 C5 aan, en mij vielen op dat de knoppen van de...
Een onvrijwillig modderbad - Feb 19 2024
Soms zit een ongeluk in een klein hoekje. Duisternis, wegwerkzaamheden, slechte markeringen,...
Sticky buttons - Jul 05 2023
De laatste tijd viel me op dat de draaiknoppen van de climate control steeds plakkeriger werden,...
Stuur vervangen - Feb 08 2023
Zoals zoveel vroege C5'en heeft ook mijn V6 last van een opzwellend en wegterend stuurwiel. Laatst...
Een boel nieuw rubber - Nov 17 2022
En alweer een jaar later... Sinds juni 2020 er slechts 20.000 km bij opgezet, momenteel op 279K....
Starten en sloten - Dec 09 2021
Vergeet ik compleet de startproblemen die zich in juni dit jaar manifesteerden! Slecht/langzaam...
Erectieproblemen - Oct 30 2021
Alweer een tijd geleden sinds de laatste update, dus tijd om daar wat aan te doen!
Vorig jaar bleek...
Over deze weblog
Deze weblog gaat over de antracietgrijze Citroën C5 V6 Break uit 2002, die ik in oktober 2017 als opvolger kocht van de rode Xantia's.
Het begon toch wat te kriebelen; iets moderners, wat meer toeters en bellen, en een keer een 'dikke' motor. Zodoende kwam ik op het spoor van deze C5 V6 Break, met handgeschakelde versnellingsbak. Dit laatste vond ik belangrijk, aangezien de automaatbakken van V6'en nogal eens de geest geven na over de twee ton te zijn gegaan, met de enorme rekeningen die bij een bakrevisie horen. Alleen zijn de meeste V6'en van een automaat voorzien, dus kon ik op zoek naar de spreekwoordelijke speld in een hooiberg. Maar al gauw vond ik bij een handelaar in Veendam deze C5.
Flink wat achterstallig onderhoud, niet helemaal vrij van problemen, maar wel een goede basis overtuigden mij om deze zescilinder te kopen. Wat er verder mee gebeurde lees je in deze blog.
Veel leesplezier!
Het begon toch wat te kriebelen; iets moderners, wat meer toeters en bellen, en een keer een 'dikke' motor. Zodoende kwam ik op het spoor van deze C5 V6 Break, met handgeschakelde versnellingsbak. Dit laatste vond ik belangrijk, aangezien de automaatbakken van V6'en nogal eens de geest geven na over de twee ton te zijn gegaan, met de enorme rekeningen die bij een bakrevisie horen. Alleen zijn de meeste V6'en van een automaat voorzien, dus kon ik op zoek naar de spreekwoordelijke speld in een hooiberg. Maar al gauw vond ik bij een handelaar in Veendam deze C5.
Flink wat achterstallig onderhoud, niet helemaal vrij van problemen, maar wel een goede basis overtuigden mij om deze zescilinder te kopen. Wat er verder mee gebeurde lees je in deze blog.
Veel leesplezier!
Over mij
- Jochem Veenstra
- Ik ben Jochem, geboren in 1980 en woonachtig in Zwolle. In het dagelijks leven ben ik werkzaam bij de Nederlandse Spoorwegen als knooppuntcoördinator. In mijn vrije tijd knutsel ik graag aan mijn Citroëns: een GSA uit 1981 en enkele Xantia's. Ook ben ik geïnteresseerd in auto's in het algemeen, Citroën in het bijzonder, en daarnaast in urban exploring, spoorwegen en moderne geschiedenis.