En alweer een jaar later... Sinds juni 2020 er slechts 20.000 km bij opgezet, momenteel op 279K. Maar het afgelopen jaar probleemloos van de zespitter kunnen genieten. Ook onze vakantie naar het Thüringer Wald kostte geen centje pijn!
Vorige maand maar weer bij de bandenboer langs, de C5 bleef maar trillen op snelheid. Uit eerder onderzoek bleek al dat de rechter achterband gecupt én onrond was, en de linker voorband had een kale rand door slechte uitlijning. Gelukkig is mijn huidige set velgen wél recht. Maar de gare set banden is vorige maand dus gerectificeerd met een nieuwe set Michelin Cross Climates en een uitlijnbeurt. En met name het uitlijnen verraste me. Ik had iets teveel toespoor, niet eens gek veel, maar ik vond hem altijd rond de middenstand wat vaag en minder koersvast in het stuur. En na het uitlijnen is het zoveel beter! En geen getril meer, eindelijk! Mocht ook wel eens na vijf jaar in mijn bezit...
Deze week mocht de C5 weer op jaarlijkse audiëntie bij Citroënspecialist Enting in Zwartsluis voor de APK. Ook lekte de motor opnieuw weer olie, dus daar mochten de heren ook een blik op werpen. Remedie daarvoor is een nieuw kunststof kleppendeksel op de achterste cilinderkop. De voorste zweet ook wel, maar in dure tijden spreid ik het liever even, en gaan we eerst voor de grootste dader. De metalen deksels bleken nog mooi dicht.
Ook wilde ik heel graag de motorsteunen eens gaan aanpakken, te beginnen bij de bovenste reactiesteun en de dikke motorsteun aan distributiezijde. Ik vond de motor al een tijd bokkig reageren bij abrupte wisselingen in het gaspedaal, en bij stationair toerental (met name bij koude motor) voelde ik flinke vibraties door de auto heen. En zoals ik al wel verwachtte waren die steunen er ook wel aan toe! De grote steun was behoorlijk geplet na 20 jaar, en het bovenste tapeind zat duidelijk zichtbaar niet meer gecentreerd. Helaas op de foto moeilijk te zien, dus dan maar een plaatje van de nieuwe steun op z'n plek.
Maar met name het kleine rubber van het 'hondenbotje' was compleet doorgescheurd, het grote rubber zat ook niet meer lekker strak in zijn behuizing.
Helaas blijkt dit onderdeel 1806.45 bij Citroën niet meer leverbaar te zijn, en ook in de handel niet. Wel vond ik dat meerdere websites bij dit onderdeelnummer ook de 1806.34 als vervangend nummer opgaven. Deze wordt bij enkele types Citroën (C8, Jumpy, Evasion) en Peugeot (406, 806, 807, Expert) gebruikt, en is nog probleemloos verkrijgbaar én betaalbaar. Dus na overleg met Enting hebben we de gok genomen en dit onderdeel laten bestellen. En met succes, het past perfect! Wellicht zal de rubbersterkte niet 100% conform specificatie voor een V6 zijn, maar de steun die er uitkwam nog veel minder!
Het blok zit merkbaar lekkerder op z'n plek, en ook geen trillingen meer. En ja, eigenlijk moet de onderste motorsteun ook nog een keer, zeker met alle olielekkage die er is/was, maar ook die spreid ik even uit naar een volgende keer. Eén ding tegelijk!
Helaas moesten voor de APK ook de handremkabels worden vernieuwd, maar gelukkig is een specialist als Enting hiermee natuurlijk goed ervaren en ging dat dus zonder problemen. Scheelt weer uren op de rekening!
Al met al weer een paar ribben kwijt, maar elke keer weer blijft de Oude Dame er van opknappen. En geniet ik meer en meer van de C5! Ondanks de inmiddels twintig jaar oude techniek wel zo duurzaam :-)
Recente posts
Knopjes, servo's en matjes - Apr 13 2024
Ik trof laatst bij de sloperij een late ph2 C5 aan, en mij vielen op dat de knoppen van de...
Een onvrijwillig modderbad - Feb 19 2024
Soms zit een ongeluk in een klein hoekje. Duisternis, wegwerkzaamheden, slechte markeringen,...
Sticky buttons - Jul 05 2023
De laatste tijd viel me op dat de draaiknoppen van de climate control steeds plakkeriger werden,...
Stuur vervangen - Feb 08 2023
Zoals zoveel vroege C5'en heeft ook mijn V6 last van een opzwellend en wegterend stuurwiel. Laatst...
Een boel nieuw rubber - Nov 17 2022
En alweer een jaar later... Sinds juni 2020 er slechts 20.000 km bij opgezet, momenteel op 279K....
Starten en sloten - Dec 09 2021
Vergeet ik compleet de startproblemen die zich in juni dit jaar manifesteerden! Slecht/langzaam...
Erectieproblemen - Oct 30 2021
Alweer een tijd geleden sinds de laatste update, dus tijd om daar wat aan te doen!
Vorig jaar bleek...
Over deze weblog
Deze weblog gaat over de antracietgrijze Citroën C5 V6 Break uit 2002, die ik in oktober 2017 als opvolger kocht van de rode Xantia's.
Het begon toch wat te kriebelen; iets moderners, wat meer toeters en bellen, en een keer een 'dikke' motor. Zodoende kwam ik op het spoor van deze C5 V6 Break, met handgeschakelde versnellingsbak. Dit laatste vond ik belangrijk, aangezien de automaatbakken van V6'en nogal eens de geest geven na over de twee ton te zijn gegaan, met de enorme rekeningen die bij een bakrevisie horen. Alleen zijn de meeste V6'en van een automaat voorzien, dus kon ik op zoek naar de spreekwoordelijke speld in een hooiberg. Maar al gauw vond ik bij een handelaar in Veendam deze C5.
Flink wat achterstallig onderhoud, niet helemaal vrij van problemen, maar wel een goede basis overtuigden mij om deze zescilinder te kopen. Wat er verder mee gebeurde lees je in deze blog.
Veel leesplezier!
Het begon toch wat te kriebelen; iets moderners, wat meer toeters en bellen, en een keer een 'dikke' motor. Zodoende kwam ik op het spoor van deze C5 V6 Break, met handgeschakelde versnellingsbak. Dit laatste vond ik belangrijk, aangezien de automaatbakken van V6'en nogal eens de geest geven na over de twee ton te zijn gegaan, met de enorme rekeningen die bij een bakrevisie horen. Alleen zijn de meeste V6'en van een automaat voorzien, dus kon ik op zoek naar de spreekwoordelijke speld in een hooiberg. Maar al gauw vond ik bij een handelaar in Veendam deze C5.
Flink wat achterstallig onderhoud, niet helemaal vrij van problemen, maar wel een goede basis overtuigden mij om deze zescilinder te kopen. Wat er verder mee gebeurde lees je in deze blog.
Veel leesplezier!
Over mij
- Jochem Veenstra
- Ik ben Jochem, geboren in 1980 en woonachtig in Zwolle. In het dagelijks leven ben ik werkzaam bij de Nederlandse Spoorwegen als knooppuntcoördinator. In mijn vrije tijd knutsel ik graag aan mijn Citroëns: een GSA uit 1981 en enkele Xantia's. Ook ben ik geïnteresseerd in auto's in het algemeen, Citroën in het bijzonder, en daarnaast in urban exploring, spoorwegen en moderne geschiedenis.