Alweer een tijd geleden sinds de laatste update, dus tijd om daar wat aan te doen!
Vorig jaar bleek bij de APK dat beide voorste draagarmrubbers aardig richting hun einde liepen. Dit voorjaar zijn daarom beide draagarmen en ook gelijk beide fuseekogels vernieuwd bij Citroënspecialist Enting in Zwartsluis. Een merkbaar verschil in de koersvastheid!
Afgelopen september heeft de C5 ons weer heerlijk heen en weer naar Berlijn gebracht voor een welverdiende vakantie. Hij gaf geen krimp en bleek weer eens te meer een heerlijke reisgenoot.
Kort na de vakantie traden er echter erectieproblemen op bij de C5: het bekende probleem met interne lekkage in de achterste veercilinders. Dus na een uur of 10 lag de auto met z'n dikke derrière op de grond...
Tijd voor revisie van de veercilinders dus. Ik overwoog al een tijdje om de achterste draagarmlagers een keer aan te pakken, nu dus een goed moment om dat tegelijk te laten doen. En de APK zat er ook alweer aan te komen, dus ging de reis weer richting Zwartsluis, zodat de heren van Enting hun ding weer konden doen.
Helaas bleken ook de beide achterremklauwen flink last van scheefgroei te hebben gekregen, met alle gevolgen van dien, inclusief uitgebroken oogjes voor de pennen van de remblokken. Ik had nog een goede remklauw inclusief de bouten liggen, maar helaas bleken allebei de remklauwen niet meer te redden, dus is er ook een nieuwe klauw gemonteerd, en ook nieuwe schijven en blokken. De draagarmlagers waren toch ook behoorlijk aan hun einde, al waren ze nog net niet in gruis veranderd. Maar sowieso geen luxe om die weer nieuw te hebben.
De APK bracht gelukkig geen verdere narigheid aan het licht, dus de zespitter mag weer een jaar vooruit. Nu met compleet vernieuwd onderstel, geen erectieproblemen meer, én fris gewassen bij aflevering! Top-service weer van Enting!
Recente posts
Knopjes, servo's en matjes - Apr 13 2024
Ik trof laatst bij de sloperij een late ph2 C5 aan, en mij vielen op dat de knoppen van de...
Een onvrijwillig modderbad - Feb 19 2024
Soms zit een ongeluk in een klein hoekje. Duisternis, wegwerkzaamheden, slechte markeringen,...
Sticky buttons - Jul 05 2023
De laatste tijd viel me op dat de draaiknoppen van de climate control steeds plakkeriger werden,...
Stuur vervangen - Feb 08 2023
Zoals zoveel vroege C5'en heeft ook mijn V6 last van een opzwellend en wegterend stuurwiel. Laatst...
Een boel nieuw rubber - Nov 17 2022
En alweer een jaar later... Sinds juni 2020 er slechts 20.000 km bij opgezet, momenteel op 279K....
Starten en sloten - Dec 09 2021
Vergeet ik compleet de startproblemen die zich in juni dit jaar manifesteerden! Slecht/langzaam...
Erectieproblemen - Oct 30 2021
Alweer een tijd geleden sinds de laatste update, dus tijd om daar wat aan te doen!
Vorig jaar bleek...
Over deze weblog
Deze weblog gaat over de antracietgrijze Citroën C5 V6 Break uit 2002, die ik in oktober 2017 als opvolger kocht van de rode Xantia's.
Het begon toch wat te kriebelen; iets moderners, wat meer toeters en bellen, en een keer een 'dikke' motor. Zodoende kwam ik op het spoor van deze C5 V6 Break, met handgeschakelde versnellingsbak. Dit laatste vond ik belangrijk, aangezien de automaatbakken van V6'en nogal eens de geest geven na over de twee ton te zijn gegaan, met de enorme rekeningen die bij een bakrevisie horen. Alleen zijn de meeste V6'en van een automaat voorzien, dus kon ik op zoek naar de spreekwoordelijke speld in een hooiberg. Maar al gauw vond ik bij een handelaar in Veendam deze C5.
Flink wat achterstallig onderhoud, niet helemaal vrij van problemen, maar wel een goede basis overtuigden mij om deze zescilinder te kopen. Wat er verder mee gebeurde lees je in deze blog.
Veel leesplezier!
Het begon toch wat te kriebelen; iets moderners, wat meer toeters en bellen, en een keer een 'dikke' motor. Zodoende kwam ik op het spoor van deze C5 V6 Break, met handgeschakelde versnellingsbak. Dit laatste vond ik belangrijk, aangezien de automaatbakken van V6'en nogal eens de geest geven na over de twee ton te zijn gegaan, met de enorme rekeningen die bij een bakrevisie horen. Alleen zijn de meeste V6'en van een automaat voorzien, dus kon ik op zoek naar de spreekwoordelijke speld in een hooiberg. Maar al gauw vond ik bij een handelaar in Veendam deze C5.
Flink wat achterstallig onderhoud, niet helemaal vrij van problemen, maar wel een goede basis overtuigden mij om deze zescilinder te kopen. Wat er verder mee gebeurde lees je in deze blog.
Veel leesplezier!
Over mij
- Jochem Veenstra
- Ik ben Jochem, geboren in 1980 en woonachtig in Zwolle. In het dagelijks leven ben ik werkzaam bij de Nederlandse Spoorwegen als knooppuntcoördinator. In mijn vrije tijd knutsel ik graag aan mijn Citroëns: een GSA uit 1981 en enkele Xantia's. Ook ben ik geïnteresseerd in auto's in het algemeen, Citroën in het bijzonder, en daarnaast in urban exploring, spoorwegen en moderne geschiedenis.