Schijven en slippen

Al vóór er groots is gesleuteld hoorde ik steeds vaker bij koude start en dan uitsturen een piepend cq. gillend geluid uit de motorruimte, dat in de afgelopen week ook steeds vaker en erger werd. En met vakantie voor de deur werd het toch tijd daar eens in te duiken. Wat research hier op het forum duidde mij in de richting van de krukaspoelie, iets wat ik zelf ook al vermoedde, aangezien ik al eerder wel had gezien dat die niet helemaal okselfris meer was. Dus werd er bij de dealer een nieuwe poelie besteld, en afgelopen zaterdag een (heet, vandaar de ventilator...) middagje garagetijd geregeld in het ouderlijk huis.



Op de oude poelie zijn duidelijk verlopen markeringen te zien, en ook overduidelijk ernstig verdroogd rubber tussen het binnenste en buitenste deel van de poelie.



Oud en nieuw ter vergelijking.



En naast de nieuwe aircopomp oogt de nieuwe poelie ook weer mooi!



Wel zo'n fijn idee dat er nu weer een nieuwe poelie op zit, een loslopende krukaspoelie dan wel multiriem kan flinke schade aanrichten aan de motor. Na al het werk wat er de laatste tijd in de auto is gestoken heb ik daar natuurlijk helemáál geen zin in!

Gisteren was het tijd voor wat afleiding: met de vriendenclub een middag glibberen en glijden bij een rijvaardigheidstraining. En dan wel met onze eigen auto's! Dus naast mijn C5 kwamen er nog twee stuks, namelijk een ph2 Break en een ph3 Tourer. Ideaal moment om 3 generaties C5 naast elkaar te vereeuwigen.



Er stonden een onderstuurproef, een uitwijkproef en een achterwielslipproef op het programma, en het groepje auto's bood ook een divers scala: zomerbanden, winterbanden, de Michelin CrossClimate allseasonbanden onder mijn C5; wel of geen ABS, ESP of stuurbekrachtiging, en zowel voor- als achterwielaandrijving.





Hieronder een filmpje van hoe de C5 de sliptest doorstond:



En de C5 heeft zich goed staande gehouden. De ABS, ESP en noodstopassistent helpen fantastisch, en de CrossClimates zijn geweldige banden voor op een glad wegdek. Ik moest soms echt mijn best doen om de grens te vinden, en de enkele keer dat ik achterstevoren stond lag dat meer aan de beperkingen van de bestuurder (ik dus :P). Het is natuurlijk een simulatie-omgeving, maar een goede manier om zo de grenzen van je eigen auto te ontdekken op een veilige manier. En het zorgt voor spectaculaire plaatjes! Alleen ben ik wel een stukje C5 kwijtgeraakt ontdekte ik later...



Waarschijnlijk losgeraakt door één van de sproeiers langs de baan. Ach, binnenkort maar even naar de sloop om een andere te scoren. Binnenkort op vakantie met de C5!

Permalink

Laat een reactie achter

Alle rechten voorbehouden 2017-2023 J. Veenstra. Mogelijk gemaakt door Blogger.