Ik vind de tellerbak van een C5 phase 1 eigenlijk maar saai. Die van een C5 phase 2 vind ik een heel stuk beter, maar wel een tikje druk. En de aftermarket tellerringen die verkrijgbaar zijn/waren vind ik ook niet zo mooi, aangezien de cijfers zowat onder de rand wegvallen, en het glanzende chroom vind ik te glimmend.
Dus wat doe je dan? Een beetje experimenteren met een paar donor-tellerbakken. Aangezien de pasvorm van de tellerbak in het dashboard gelijk is bij ph1 en ph2 ging ik eens kijken of ook de bevestiging van de voorkant aan de achterkant dat ook is. En dat is hij!
Eigenlijk het enige verschil is de indeling van de controlelampjes in het vlakje rechtsonder, specifiek het gordelverklikkerlampje, die bij ph2 natuurlijk elders op het dashboard zit. Het betreffende vlakje zit geplakt (gelijmd is een groot woord) en kon ik er met een beetje geduld en voorzichtigheid zo uitdrukken en overplakken in de 'nieuwe' voorkant. Mocht het weer eens losraken (wat ik betwijfel) dan zal een klein dotje lijm ongetwijfeld adequaat zijn.
Het eindresulaat mag er zijn vind ik!
Als je echt je best wilt doen om alle naalden los te trekken dan zouden zowel de naalden als de achtergrond van de ph2 tellerbak volgens mij ook overgezet kunnen
worden. Maar zo vind ik het prima. Net iets meer opsmuk, maar ook weer niet teveel. Erg blij mee!
Recente posts
Over deze weblog
Deze weblog gaat over de antracietgrijze Citroën C5 V6 Break uit 2002, die ik in oktober 2017 als opvolger kocht van de rode Xantia's.
Het begon toch wat te kriebelen; iets moderners, wat meer toeters en bellen, en een keer een 'dikke' motor. Zodoende kwam ik op het spoor van deze C5 V6 Break, met handgeschakelde versnellingsbak. Dit laatste vond ik belangrijk, aangezien de automaatbakken van V6'en nogal eens de geest geven na over de twee ton te zijn gegaan, met de enorme rekeningen die bij een bakrevisie horen. Alleen zijn de meeste V6'en van een automaat voorzien, dus kon ik op zoek naar de spreekwoordelijke speld in een hooiberg. Maar al gauw vond ik bij een handelaar in Veendam deze C5.
Flink wat achterstallig onderhoud, niet helemaal vrij van problemen, maar wel een goede basis overtuigden mij om deze zescilinder te kopen. Wat er verder mee gebeurde lees je in deze blog.
Veel leesplezier!
Het begon toch wat te kriebelen; iets moderners, wat meer toeters en bellen, en een keer een 'dikke' motor. Zodoende kwam ik op het spoor van deze C5 V6 Break, met handgeschakelde versnellingsbak. Dit laatste vond ik belangrijk, aangezien de automaatbakken van V6'en nogal eens de geest geven na over de twee ton te zijn gegaan, met de enorme rekeningen die bij een bakrevisie horen. Alleen zijn de meeste V6'en van een automaat voorzien, dus kon ik op zoek naar de spreekwoordelijke speld in een hooiberg. Maar al gauw vond ik bij een handelaar in Veendam deze C5.
Flink wat achterstallig onderhoud, niet helemaal vrij van problemen, maar wel een goede basis overtuigden mij om deze zescilinder te kopen. Wat er verder mee gebeurde lees je in deze blog.
Veel leesplezier!
Over mij
- Jochem Veenstra
- Ik ben Jochem, geboren in 1980 en woonachtig in Zwolle. In het dagelijks leven ben ik werkzaam bij de Nederlandse Spoorwegen als knooppuntcoördinator. In mijn vrije tijd knutsel ik graag aan mijn Citroëns: een GSA uit 1981 en enkele Xantia's. Ook ben ik geïnteresseerd in auto's in het algemeen, Citroën in het bijzonder, en daarnaast in urban exploring, spoorwegen en moderne geschiedenis.