Er moest bij Citroënspecialist Enting in Zwartsluis gróóts aan de C5 worden gesleuteld! Initiële diagnose: één lekkend kleppendeksel (dan ook precies degene die de universele garage onlangs opnieuw had gedaan...) en beide krukaskeerringen lek. Oftewel de versnellingsbak eraf én een complete distributiewissel!
Een flink moeilijke keuze, want zoveel sleutelwerk overstijgt al gauw de restwaarde van de auto, zeker met een kilometerstand van 260K. Maar aan de andere kant kan de C5 hierna weer vele jaren mee, afschrijving is niet echt meer een issue en bovendien is de auto verder in prima technische staat. Dus waarom weggooien als hij na reparatie nog jaren mee kan? Dus koos ik toch om door de zure/dure appel heen bijten en voor reparatie te gaan, ook gezien de zeer nette offerte van Enting en het feit dat een handgeschakelde V6 Break toch wel een zeldzaamheid is.
Maar natuurlijk komt Murphy's law weer om de hoek kijken, want bij het wisselen van de distributie bleek ook de voorste nokkenasversteller lek. En die kost nieuw origineel ruim 800 euro! Gelukkig kon Bart Ebben een goede gebruikte leveren voor een fractie daarvan, met garantie, dus die is er nu op gegaan.
De motor loopt een stuk soepeler en stiller, mede doordat de distributieriem nu wél volgens het boekje is gemonteerd en afgesteld. Waarschijnlijk heeft de handelaar waar de riem de vorige keer is gewisseld dit niet correct gedaan, zonder gebruik te maken van het speciale gereedschap voor het afstellen van de nokkenassen. Nu lopen beide koppen veel beter in balans. Ook bleken toen de span- en looprollen niet te zijn vernieuwd. Nu dus wel!
Ook lekte de hydraulische gever van de koppeling, die is natuurlijk ook vernieuwd. Bovendien is de carterpan toch weer opnieuw gekit (inclusief oliewissel met nieuw filter), net als de achterste twee kleppendeksels, die bleken allemaal toch niet 100% lekdicht. En omdat de bak er toch al af moest is ook de koppeling en aanverwanten vernieuwd, de keerringen vervangen en de bakolie ververst. Daarbij kon de bak er onder uit, het motorblok kon daarbij blijven zitten. Al dat gesleutel geeft alles bij elkaar een flinke bak oude onderdelen.
De koppeling bleek ook wel behoorlijk ver heen te zijn, geen wonder met deze kilometerstand...
Al met al is nu de onderkant voor het eerst in tijden weer eens een keertje schoon!
En zodoende mocht ik vrijdag de C5 weer in ontvangst nemen bij Enting in Zwartsluis. Ik ben daar uitstekend geholpen! Zoals gezegd loopt de motor stukken mooier, en schakelt en koppelt hij weer als nieuw!
Recente posts
Over deze weblog
Deze weblog gaat over de antracietgrijze Citroën C5 V6 Break uit 2002, die ik in oktober 2017 als opvolger kocht van de rode Xantia's.
Het begon toch wat te kriebelen; iets moderners, wat meer toeters en bellen, en een keer een 'dikke' motor. Zodoende kwam ik op het spoor van deze C5 V6 Break, met handgeschakelde versnellingsbak. Dit laatste vond ik belangrijk, aangezien de automaatbakken van V6'en nogal eens de geest geven na over de twee ton te zijn gegaan, met de enorme rekeningen die bij een bakrevisie horen. Alleen zijn de meeste V6'en van een automaat voorzien, dus kon ik op zoek naar de spreekwoordelijke speld in een hooiberg. Maar al gauw vond ik bij een handelaar in Veendam deze C5.
Flink wat achterstallig onderhoud, niet helemaal vrij van problemen, maar wel een goede basis overtuigden mij om deze zescilinder te kopen. Wat er verder mee gebeurde lees je in deze blog.
Veel leesplezier!
Het begon toch wat te kriebelen; iets moderners, wat meer toeters en bellen, en een keer een 'dikke' motor. Zodoende kwam ik op het spoor van deze C5 V6 Break, met handgeschakelde versnellingsbak. Dit laatste vond ik belangrijk, aangezien de automaatbakken van V6'en nogal eens de geest geven na over de twee ton te zijn gegaan, met de enorme rekeningen die bij een bakrevisie horen. Alleen zijn de meeste V6'en van een automaat voorzien, dus kon ik op zoek naar de spreekwoordelijke speld in een hooiberg. Maar al gauw vond ik bij een handelaar in Veendam deze C5.
Flink wat achterstallig onderhoud, niet helemaal vrij van problemen, maar wel een goede basis overtuigden mij om deze zescilinder te kopen. Wat er verder mee gebeurde lees je in deze blog.
Veel leesplezier!
Over mij
- Jochem Veenstra
- Ik ben Jochem, geboren in 1980 en woonachtig in Zwolle. In het dagelijks leven ben ik werkzaam bij de Nederlandse Spoorwegen als knooppuntcoördinator. In mijn vrije tijd knutsel ik graag aan mijn Citroëns: een GSA uit 1981 en enkele Xantia's. Ook ben ik geïnteresseerd in auto's in het algemeen, Citroën in het bijzonder, en daarnaast in urban exploring, spoorwegen en moderne geschiedenis.