Onlangs kreeg ik met de C5 wat problemen. Vreemd dan wel traag reageren op het gas, stationair af en toe moeilijk, en afslaan bij het stoplicht. Dit alles met het motorstoringslampje en de melding 'storing uitlaatgas' en foutcode P1538, oftewel in PSA-OBD-taal een inplausibele stand van de gasklep. Na met een OBD scanner de fout te hebben verwijderd keerde deze direct na het starten weer terug.
De weken erna bleven de problemen in mindere mate aanwezig, op willekeurige momenten. En na de tip van een inlaatlekkage te hebben gekregen maar eens op onderzoek uit gegaan. Allereerst het gasklephuis maar eens uitgebouwd, maar daar leek ogenschijnlijk niks mis mee. Wel bleek dat de gele pakking achter het gasklephuis aan de onderkant zwarte aanslag had, wat duidde op een luchtlek. Die allereerst maar eens vervangen. Van oud...

...naar nieuw.

De nieuwe pakking is lichtgroen in plaats van geel, maar hij is origineel van de dealer en kost daar nog geen zes euro. Hier nogmaals de oude pakking van wat dichterbij:

Duidelijk is te zien dat de oude pakking onderaan dikker/breder is dan bovenaan, alsof hij is geplet. Hij was ook flink hard geworden. Die sloot duidelijk niet meer goed af!
Sinds de vervanging een paar weken geleden heb ik geen foutmeldingen en ook geen symptomen meer gehad. De C5 snort weer als tevoren!
Recente posts
Over deze weblog
Deze weblog gaat over de antracietgrijze Citroën C5 V6 Break uit 2002, die ik in oktober 2017 als opvolger kocht van de rode Xantia's.
Het begon toch wat te kriebelen; iets moderners, wat meer toeters en bellen, en een keer een 'dikke' motor. Zodoende kwam ik op het spoor van deze C5 V6 Break, met handgeschakelde versnellingsbak. Dit laatste vond ik belangrijk, aangezien de automaatbakken van V6'en nogal eens de geest geven na over de twee ton te zijn gegaan, met de enorme rekeningen die bij een bakrevisie horen. Alleen zijn de meeste V6'en van een automaat voorzien, dus kon ik op zoek naar de spreekwoordelijke speld in een hooiberg. Maar al gauw vond ik bij een handelaar in Veendam deze C5.
Flink wat achterstallig onderhoud, niet helemaal vrij van problemen, maar wel een goede basis overtuigden mij om deze zescilinder te kopen. Wat er verder mee gebeurde lees je in deze blog.
Veel leesplezier!
Het begon toch wat te kriebelen; iets moderners, wat meer toeters en bellen, en een keer een 'dikke' motor. Zodoende kwam ik op het spoor van deze C5 V6 Break, met handgeschakelde versnellingsbak. Dit laatste vond ik belangrijk, aangezien de automaatbakken van V6'en nogal eens de geest geven na over de twee ton te zijn gegaan, met de enorme rekeningen die bij een bakrevisie horen. Alleen zijn de meeste V6'en van een automaat voorzien, dus kon ik op zoek naar de spreekwoordelijke speld in een hooiberg. Maar al gauw vond ik bij een handelaar in Veendam deze C5.
Flink wat achterstallig onderhoud, niet helemaal vrij van problemen, maar wel een goede basis overtuigden mij om deze zescilinder te kopen. Wat er verder mee gebeurde lees je in deze blog.
Veel leesplezier!
Over mij
- Jochem Veenstra
- Ik ben Jochem, geboren in 1980 en woonachtig in Zwolle. In het dagelijks leven ben ik werkzaam bij de Nederlandse Spoorwegen als knooppuntcoördinator. In mijn vrije tijd knutsel ik graag aan mijn Citroëns: een GSA uit 1981 en enkele Xantia's. Ook ben ik geïnteresseerd in auto's in het algemeen, Citroën in het bijzonder, en daarnaast in urban exploring, spoorwegen en moderne geschiedenis.





