Olieboot

Zoals ik in de vorige post al aangaf blijft het motorblok her en der olie lekken. Ik had een klein jaar geleden al eens de pakkingen van de beide kunststof klepdeksels al eens vervangen voor vloepa, en met goed resultaat. Ook had ik de carterpanpakking gedaan, die blijft echter nog wat twijfelachtig, wellicht dat ik die nog eens over ga doen. Maar nadere beschouwing leerde ook dat de beide metalen klepdeksels nu ook aan het lekken geslagen zijn, met name de achterste.



Dus heb ik die onlangs ook maar eens er af gehaald, en de pakking vervangen door vloeibare pakking. Alleen begon het ding na afloop onderweg naar huis flink te stinken en te roken van onder de kap, en als ik wegreed bij een stoplicht liet ik een lichtelijk rookgordijn achter... Wat nú weer?! Een snelle blik onder de kap liet rook van achter het blok zien, en een flinke lekkage onder de motor ook uit die hoek. Hmm...

Toch maar doorgereden naar huis, ik was er al bijna. Daar gauw karton eronder, motor uit en de volgende dag het gereedschap er maar weer bijgepakt. Het voorste metalen klepdeksel leek oké, en mede gezien de symptomen tijdens de rit én de met olie volgelopen achterste bougiegaten heb ik het achterste deksel maar weer uitgebouwd. Daar vond ik in de vloepa inderdaad een aantal verdachte plekken zoals deze:


Afijn, alle vloepa er weer afgepulkt en gekrabd, boeltje weer schoongemaakt, bougiegaten zo goed als mogelijk leeg gemaakt, nieuwe vloepa op het deksel en nu éxtra zorgvuldig alle omliggende leidingen en bekabeling aan de kant gelegd alvorens het deksel weer te monteren. Na 48 uur (buiten) te hebben gedroogd heb ik, gewapend met schoon karton onder de motor, een lamp en een spiegeltje de proef op de som genomen, stationair. Natuurlijk flink wat stank en rook van de lekkageresten her en der (met name de uitlaat), maar geen nieuwe lekkage meer! En na wat lokale proefritjes bleef dat beeld gehandhaafd, met sterk afnemende stank en rook. Mission accomplished voor nu, binnenkort een wat langere snelwegrit voor de boeg om alles eens goed schoon te branden. Hij lijkt nog steeds een beetje aan de onderkant van het blok te lekken, maar dat is voorlopig beheersbaar, daar zal ik binnenkort eens mee bezig gaan.

Helaas was ik inmiddels ook beide steunrubbers van het inlaatspruitstuk kwijtgeraakt. Het spruitstuk is er recentelijk meermaals afgeweest voor diagnose, reparatie en nog meer diagnose en reparatie, en de rubbers waren al niet al te best meer, dus die hebben het helaas niet overleefd.



Aftermarket zijn ze ook nergens te vinden, dus moest de dealer uitkomst bieden. Tweemaal onderdeelnummer 0363 66 en een kleine 15 euro armer, maar weer mooie nieuwe rubbertjes!

Permalink

Laat een reactie achter

Alle rechten voorbehouden 2017-2023 J. Veenstra. Mogelijk gemaakt door Blogger.