De Groene Hel

Jaja, ik heb met de C5 de Nürburgring bereden! En dan mag je officieel deze sticker voeren:



Maar daarover zo meer. Allereerst is het aircosysteem eindelijk weer gevuld, en de nieuwe compressor doet precies wat hij moet doen. En samen met de eerder geplaatste nieuwe kachelstelmotor heb ik nu eindelijk een volledig functionerende climate control in de V6, héérlijk!



Dit maal heb ik de airco laten vullen bij de lokale KwikFit in plaats van bij mijn eigen vaste garage (een Euromaster). En op zich is het allemaal netjes en correct gedaan, maar er is niet gevraagd of er olie of fluor mocht worden toegevoegd, en ook is er niet even netjes een stickertje geplaatst onder de kap van de vulbeurt. Sterker nog, de oude Euromaster sticker is zelfs niet weggehaald. Toch jammer, zulke details. Helpt niet bij mijn vooroordelen van de KwikFit...

Daarna tijd voor vakantie! In de Ardennen, dus fijne hoogteverschillen en leuk bochtenwerk. En de C5 heeft het weer prima gedaan.



En aangezien ik nog nooit op een circuit had gereden en zowel Spa als de Nürburgring op een uurtje rijden waren begon het toch wat te jeuken. Maar helaas had Spa vrijwel geen mogelijkheden om het te berijden als 'toerist' dus werd het de roemruchte Nordschleife van de Nürburgring. Ruim 20 kilometer, 154 bochten en zo'n 300 meter hoogteverschil, ook wel bijgenaamd 'de Groene Hel'.



En om daar als groentje te rijden is best indrukwekkend, zeker aangezien de V6 eigenlijk totaal geen circuitauto is, en ik zo ongeveer de laagste PK/gewicht-verhouding had van alle ruim 60 auto's op de baan. Dus naast goed voor je uitkijken naar wat voor blinde bocht er nu weer opduikt achter de volgende heuvel moet je ook enorm goed in je spiegels kijken of er weer de zoveelste Porsche, BMW, McLaren, Lamborghini, Mercedes of andere sportwagen met een enorme bloedgang langs komt jagen.



Maar ondanks, of misschien dankzij dat, is het een geweldige ervaring! De V6 heeft zich prima gehouden en is best potent, ook voor de hoogteverschillen, zolang je hoog in de toeren blijft. De HA3+ in de Sport-stand deed het ook uitstekend, ondanks de zware neus geeft het een veilig en voorspelbaar bochtgedrag, zelfs op de Michelin CrossClimate-banden. En dan door de beroemde Karussellbocht denderen, fantastisch!



En de lokale baanfotografen hebben de C5 ook op de kiek gezet, ik had alleen geen zin om €8,50 te lappen voor een watermerkloze foto, dus doen we het maar even zo:


Foto van http://www.nurburgring-photos.com

Ik heb zeker niet het onderste uit de kan gehaald, zowel van mezelf als van de C5. Ik wilde ook nog heelhuids met de auto weer naar huis, dus heb ik ruime veilige marges aangehouden. Mijn twee rondetijden lagen rond de 13 minuten. Desalniettemin was het zeker een geweldige ervaring die ik iedereen kan aanraden! En voor wat betreft de sticker: het was de kleinste maat die er was, ik wilde het toch enigzins subtiel houden...

Permalink

Laat een reactie achter

Alle rechten voorbehouden 2017-2023 J. Veenstra. Mogelijk gemaakt door Blogger.