APK, nieuwe banden, klepveren en stelmotortjes

Alweer even geleden, tijd voor een update!

In de zomer heb ik de C5 laten voorzien van 4 nieuwe Michelin CrossClimate-banden. En dat bevalt tot nu toe prima. Niet goedkoop, zeker gezien de snelheids- en gewichtsindicatie van een V6 Break, maar geen gezeul meer met losse winterbanden, en onder zowel zomerse als winterse omstandigheden uitstekende rijeigenschappen.





Ook vond ik op de sloop een vers binnengebrachte C5 Break waarvan de gasveren nog erg goed waren, de klep ging nog mooi helemaal uit zichzelf naar boven. De mijne zakte nog niet, maar moest wel omhoog geholpen worden. Dus het hemeltje laten zakken en met de seegerringtang in de weer om de gasveren te vervangen door die uit de sloper.





Ondertussen was het ook tijd geworden voor de APK, waar de C5 zonder op- en aanmerkingen doorheen is gerold. "Ik kan er echt niks aan vinden!" aldus de keurmeester. Top!

Nu de temperaturen weer wat lager worden kwam het onvoorspelbare gedrag van de binnenverwarming weer naar boven. Na eerder al eens de kachelmotor aan de bijrijderskant te hebben gewisseld -zonder resultaat- heb ik vanmiddag die aan de bestuurderskant er maar eens uitgevist.



En dat bleek een heel ander verhaal te zijn...



In tegenstelling tot de bijrijderskant bleek de schacht aan de bestuurderskant compleet uitgelubberd. Maar ook bleek de schacht hier wél dieper te zijn. Dus met veel gemopper en vellen aan de handen zit er nu een nieuw motortje met langere as in.



Van een proefrit is het nog niet gekomen, maar het kan niet missen dat dit de hoofdoorzaak was. Ik weet het, een aanname, maar toch. Hoop doet leven!

Permalink

Laat een reactie achter

Alle rechten voorbehouden 2017-2023 J. Veenstra. Mogelijk gemaakt door Blogger.