Alweer even geleden, tijd voor een update!
In de zomer heb ik de C5 laten voorzien van 4 nieuwe Michelin CrossClimate-banden. En dat bevalt tot nu toe prima. Niet goedkoop, zeker gezien de snelheids- en gewichtsindicatie van een V6 Break, maar geen gezeul meer met losse winterbanden, en onder zowel zomerse als winterse omstandigheden uitstekende rijeigenschappen.
Ook vond ik op de sloop een vers binnengebrachte C5 Break waarvan de gasveren nog erg goed waren, de klep ging nog mooi helemaal uit zichzelf naar boven. De mijne zakte nog niet, maar moest wel omhoog geholpen worden. Dus het hemeltje laten zakken en met de seegerringtang in de weer om de gasveren te vervangen door die uit de sloper.
Ondertussen was het ook tijd geworden voor de APK, waar de C5 zonder op- en aanmerkingen doorheen is gerold. "Ik kan er echt niks aan vinden!" aldus de keurmeester. Top!
Nu de temperaturen weer wat lager worden kwam het onvoorspelbare gedrag van de binnenverwarming weer naar boven. Na eerder al eens de kachelmotor aan de bijrijderskant te hebben gewisseld -zonder resultaat- heb ik vanmiddag die aan de bestuurderskant er maar eens uitgevist.
En dat bleek een heel ander verhaal te zijn...
In tegenstelling tot de bijrijderskant bleek de schacht aan de bestuurderskant compleet uitgelubberd. Maar ook bleek de schacht hier wél dieper te zijn. Dus met veel gemopper en vellen aan de handen zit er nu een nieuw motortje met langere as in.
Van een proefrit is het nog niet gekomen, maar het kan niet missen dat dit de hoofdoorzaak was. Ik weet het, een aanname, maar toch. Hoop doet leven!
Recente posts
Over deze weblog
Deze weblog gaat over de antracietgrijze Citroën C5 V6 Break uit 2002, die ik in oktober 2017 als opvolger kocht van de rode Xantia's.
Het begon toch wat te kriebelen; iets moderners, wat meer toeters en bellen, en een keer een 'dikke' motor. Zodoende kwam ik op het spoor van deze C5 V6 Break, met handgeschakelde versnellingsbak. Dit laatste vond ik belangrijk, aangezien de automaatbakken van V6'en nogal eens de geest geven na over de twee ton te zijn gegaan, met de enorme rekeningen die bij een bakrevisie horen. Alleen zijn de meeste V6'en van een automaat voorzien, dus kon ik op zoek naar de spreekwoordelijke speld in een hooiberg. Maar al gauw vond ik bij een handelaar in Veendam deze C5.
Flink wat achterstallig onderhoud, niet helemaal vrij van problemen, maar wel een goede basis overtuigden mij om deze zescilinder te kopen. Wat er verder mee gebeurde lees je in deze blog.
Veel leesplezier!
Het begon toch wat te kriebelen; iets moderners, wat meer toeters en bellen, en een keer een 'dikke' motor. Zodoende kwam ik op het spoor van deze C5 V6 Break, met handgeschakelde versnellingsbak. Dit laatste vond ik belangrijk, aangezien de automaatbakken van V6'en nogal eens de geest geven na over de twee ton te zijn gegaan, met de enorme rekeningen die bij een bakrevisie horen. Alleen zijn de meeste V6'en van een automaat voorzien, dus kon ik op zoek naar de spreekwoordelijke speld in een hooiberg. Maar al gauw vond ik bij een handelaar in Veendam deze C5.
Flink wat achterstallig onderhoud, niet helemaal vrij van problemen, maar wel een goede basis overtuigden mij om deze zescilinder te kopen. Wat er verder mee gebeurde lees je in deze blog.
Veel leesplezier!
Over mij
- Jochem Veenstra
- Ik ben Jochem, geboren in 1980 en woonachtig in Zwolle. In het dagelijks leven ben ik werkzaam bij de Nederlandse Spoorwegen als knooppuntcoördinator. In mijn vrije tijd knutsel ik graag aan mijn Citroëns: een GSA uit 1981 en enkele Xantia's. Ook ben ik geïnteresseerd in auto's in het algemeen, Citroën in het bijzonder, en daarnaast in urban exploring, spoorwegen en moderne geschiedenis.