Onlangs bewees de C5 een échte C5 te zijn door een 'storing uitlaatgas' (P0430) te geven, compleet met motormanagement-lampje en Service-lampje. En blijvend, ook bij opnieuw starten. Gelukkig kon de storing met een universeel OBDII-bluetooth-uitleesapparaatje weer verwijderd worden, om vooralsnog ook niet meer terug te keren. Geen problemen met de motorloop verder, maar voor de zekerheid de bougies maar eens checken. Bij V6'en met het bekende inlaatspruitstuk over de achterste bank heen worden die nogal eens vergeten. Dus tijd om dat spruitstuk maar eens uit te bouwen.

En niet voor niets, want de bougies die eruit kwamen bleken al aardig op leeftijd te zijn. Er kwamen 6 stuks Bosch FGR8MQPE uit.

Er zijn nu 6 stuks Bosch FR8SPP332 ingegaan, en de motor loopt daar merkbaar beter en gretiger op. Natuurlijk heb ik bij terugmontage van het inlaatspruitstuk een nieuwe pakking geplaatst.

Zodoende kwam de APK in zicht, deze zou op 20 november aflopen. Nou had ik al sinds aankoop flink last van aanlopende of vastzittende remklauwen aan de voorzijde door slecht gangbare handremhevels. De linker was veruit het ergst, dus die had ik al vervangen door een goed functionerend exemplaar van een sloper. Deze klauw heeft kennelijk al langer problemen gehad, want de centreerring van de velg was compleet verkoold! Tijd voor een nieuwe...

De 'nieuwe' klauw hielp al een boel, maar helaas bleek bij de keuring dat ook de rechter remklauw nog dermate aanliep dat het wiel los van de grond nog geen halve draai kon maken. Nou wist ik dat de sloperij ook het rechter exemplaar nog had liggen, dus heb ik die snel gehaald en gemonteerd. Met resultaat, want het is nu in orde. Ook de handremkabels functioneren goed en zijn ook zonder opmerking goed bevonden door de keurmeester.
Helaas bleek er ook een stuk remleiding rot, parallel aan de uitlaat richting achterzijde, verstopt onder een kap. Daar is een nieuw stuk ingezet. Maar ook de (aftermarket) achterdemper bleek slechter dan gedacht. Ik wist al dat de demper niet zo best meer was, want ik trof eerder bij het gangbaar en pieploos maken van de remmen dit beeld aan bij het linker achterwiel...

Hij klonk ook beduidend sportiever dan bedoeld door de fabrikant. Ook wist ik al dat één van de eindpijpjes deels was weggerot, in de veronderstelling dat zoiets geen afkeur is. Dat bleek echter wel degelijk afkeur te zijn. Bovendien bleek ik een roestgat aan de achterzijde van de pot over het hoofd te hebben gezien, dus hoe dan ook was het ding niet meer te redden.
Nou werd er onlangs op Marktplaats nog een in heel goede staat verkerende middenpijp met (aangelaste) originele achterdemper aangeboden, niet ver bij mij uit de buurt. Die had ik uit voorzorg alvast in huis gehaald, met het idee daar in de komende maanden eens rustig mee aan de slag te gaan. Helaas kon dat nu niet wachten... Gelukkig was de garage bereid mijn gebruikte materiaal te gebruiken, en zodoende is de boel een stuk achter de kat doorgeslepen en is het stuk met de originele demper erin gelast. Ze durfden het loshalen van de tapeinden aan het spruitstuk niet aan. in elk geval zit er nu weer een goede originele achterdemper onder. Natuurlijk had ik liever alles volgens het boekje onder de auto gehangen gehad, maar nood breekt wetten en voorlopig vind ik het een prima alternatief. Hij klinkt in elk geval weer een stuk beschaafder!

Enfin, de C5 is nu weer goedgekeurd, en naast de reparaties zijn er geen verdere adviespunten of anderszins opgeschreven. Binnenkort de auto maar eens verder vertroetelen. Ik ben een tevreden man vooralsnog.
Recente posts
Over deze weblog
Deze weblog gaat over de antracietgrijze Citroën C5 V6 Break uit 2002, die ik in oktober 2017 als opvolger kocht van de rode Xantia's.
Het begon toch wat te kriebelen; iets moderners, wat meer toeters en bellen, en een keer een 'dikke' motor. Zodoende kwam ik op het spoor van deze C5 V6 Break, met handgeschakelde versnellingsbak. Dit laatste vond ik belangrijk, aangezien de automaatbakken van V6'en nogal eens de geest geven na over de twee ton te zijn gegaan, met de enorme rekeningen die bij een bakrevisie horen. Alleen zijn de meeste V6'en van een automaat voorzien, dus kon ik op zoek naar de spreekwoordelijke speld in een hooiberg. Maar al gauw vond ik bij een handelaar in Veendam deze C5.
Flink wat achterstallig onderhoud, niet helemaal vrij van problemen, maar wel een goede basis overtuigden mij om deze zescilinder te kopen. Wat er verder mee gebeurde lees je in deze blog.
Veel leesplezier!
Het begon toch wat te kriebelen; iets moderners, wat meer toeters en bellen, en een keer een 'dikke' motor. Zodoende kwam ik op het spoor van deze C5 V6 Break, met handgeschakelde versnellingsbak. Dit laatste vond ik belangrijk, aangezien de automaatbakken van V6'en nogal eens de geest geven na over de twee ton te zijn gegaan, met de enorme rekeningen die bij een bakrevisie horen. Alleen zijn de meeste V6'en van een automaat voorzien, dus kon ik op zoek naar de spreekwoordelijke speld in een hooiberg. Maar al gauw vond ik bij een handelaar in Veendam deze C5.
Flink wat achterstallig onderhoud, niet helemaal vrij van problemen, maar wel een goede basis overtuigden mij om deze zescilinder te kopen. Wat er verder mee gebeurde lees je in deze blog.
Veel leesplezier!
Over mij
- Jochem Veenstra
- Ik ben Jochem, geboren in 1980 en woonachtig in Zwolle. In het dagelijks leven ben ik werkzaam bij de Nederlandse Spoorwegen als knooppuntcoördinator. In mijn vrije tijd knutsel ik graag aan mijn Citroëns: een GSA uit 1981 en enkele Xantia's. Ook ben ik geïnteresseerd in auto's in het algemeen, Citroën in het bijzonder, en daarnaast in urban exploring, spoorwegen en moderne geschiedenis.





