Eerste reparaties

Vandaag maar eens lekker een paar zaken aangepakt aan de C5, te beginnen met het vervangen van de lekzak van de veercilinder rechtsachter, die was lek. Het ging allemaal vrij voorspoedig; de borgpin kwam goed los, het kopje kwam goed los uit het kommetje. En toen het geprutst met die slangenklem. Na flink wat geëmmer kwam hij uiteindelijk wel los, maar ik zou niet weten hoe ik dat takkeding weer vast moet krijgen..



Vroeger zat er nog een schroefmogelijkheid op (wat ik o.a. ken van mijn GSA), nu blijkbaar dus niet meer. Even gecheckt in de onderdelendatabase van Citroën, op Xantia's zit qua onderdeelnummer dezelfde klem, maar daar zitten ze wel met schroefdichting. Voor nu zit de hoes vast met tiewraps, misschien binnenkort maar eens eentje met schroefdichting van een sloper pulken.

(Later blijkt dat een waterpomp een prima stuk gereedschap is voor deze klemmen, zodoende konden de tiewraps al snel weer worden verwisseld met de originele klem.)

Daarna verder gegaan met het vervangen van de multiriem. De handelaar van wie ik deze auto kocht had wel de distributieriem en waterpomp vervangen, maar niet de multiriem. Opmerkelijke keuze, zo fris zag de multiriem er niet meer uit..



De achterkant zag er ook flink verdroogd uit. Daar had gewoon direct een nieuwe riem op gemoeten, en het was eigenlijk een fluitje van een cent, zolang je een verloopdopje hebt voor je 1/2 inch wringijzer naar 3/8 inch. Hiermee kun je het vierkante gat van de zelfspanner perfect bedienen. Wel zo'n prettig gevoel dat die oude riem nu vernieuwd is. Gelijk maar even een rode markering op de krukaspoelie gezet om te checken of de buitenrand nog vast zit.



En aangezien de wielkuip er toch al uit lag heb ik gelijk maar het ruitensproeierpompje vervangen, deze sproeide alleen nog maar naar de achterruit, welke optie ik ook gebruikte. Dit komt door een klein kogeltje in de pomp die op een gegeven moment nog maar één kant afsluit.Het pompje zit echter verstopt tussen voorbumper en sproeivat. Ik heb gelukkig geen grote handen, maar al met al viel de bereikbaarheid zonder het demonteren van de bumper me alleszins mee. De beperking zit hem met name in de lengte van de stekkerkabel en de slangetjes, die zorgen ervoor dat het af en toe wat tricky is. Maar het is gelukt! Het vat bleek vol met een vrij schraal sopje te zitten, wat dus helaas voor de oude pomp niet meer mocht baten. Vóór montage heb ik nog alle slangetjes in tegengestelde richting doorgeblazen met de compressor. Daarna pompje erin, wielkuip erin, wiel erop, sproeiprut erin, en voilá: het werkt weer zoals ooit door Citroën bedacht!

Permalink

Laat een reactie achter

Alle rechten voorbehouden 2017-2023 J. Veenstra. Mogelijk gemaakt door Blogger.