Soms zit een ongeluk in een klein hoekje. Duisternis, wegwerkzaamheden, slechte markeringen, ontbrekende straatverlichting, even afgeleid, en de C5 stond ineens vast in de modder. Een flauw S-bochtje wat ik al heel vaak heb gereden, en dus knalde ik met zo'n 40 per uur onder een hoek van zo'n 35 graden over de stoeprandjes in de drek... Muurvast. Duwen hielp niet, rustig heen en weer wiegen hielp niet, helemaal niks. Dan maken allseasonbanden ook niks meer uit.
En wie bel je dan? De politie? Nee. De Wegenwacht? Ook niet. Nee, dan moet je met je verzekeraar contact opnemen. Afijn, uiteindelijk kwam er een sleepwagen met een dikke V8 om me er weer uit te trekken. Maar waaraan? Mijn C5 heeft geen trekhaak, dus op zoek naar het sleepoog. En die was nergens te vinden, ook niet in het reservewiel! Wat nu? Slepen aan de achterkant bleek dus niet te doen, gelukkig was vooruit slepen ook een optie, daar lag een breed fietspad. Dus strop om de draagarm, en (heel rustig) trekken maar!
Weer vaste grond onder de wielen! Maar wel álles onder de modder. Op advies van de sleper direct een wasbox opgezocht om alle drek uit de wielkasten en wielen te spoelen. En wonderbaarlijk genoeg geen lekke banden of kapotte velgen! De C5 kon probleemloos de reis naar huis verder voortzetten, geen rare nieuwe trillingen of merkbare problemen met sporing. Maar dat ontbrekende sleepoog is natuurlijk wel een dingetje, dus toch maar bij de sloperij langs. Helaas had die niks liggen. De ph1 heeft een uniek sleepoog, bij ph2 is een ander model ingevoerd dat uiteindelijk in elk PSA model van rond die tijd is geleverd. Helaas ook met ander schroefdraad. Uiteindelijk via Facebook eentje kunnen opscharrelen en enkele dagen later op de mat.
Ik wilde sowieso al mijn Chinese gele Xenon-buizen vervangen door iets van een fatsoenlijk merk, dus tijd om de schuur in te duiken en de voorbumper er af te halen. De vorige keer heb ik de buizen vervangen met de lampen op hun plek, maar ik had niet nog een keer zin om mijn handen open te halen. En als de bumper er toch af ligt een mooi makkelijk moment om gelijk ook het schroefdraad voor het sleepoog in de bumperbalk te checken.
De gele buizen bevielen me aanvankelijk heel goed, ook qua lichtbeeld, maar al gauw werd het steeds minder en minder. Een rondje nieuwe gele buisjes bracht amper verbetering, en de APK-keurmeester begon ook wat te sputteren, dus vond ik het tijd om weer échte buizen te gaan monteren. Ik heb het niet zo op Philips-spullen, dus zijn het Osram Cool Blue 6000K D2R-buizen geworden. Cool Blue klinkt eng, maar ze zijn gewoon mooi hagelwit van lichtkleur. En wát een verbetering, ik kan weer wat zien in het donker!
Het sleepoog-schroefdraad in de voorbumperbalk is nu ook perfect bereikbaar, en dat bleek behoorlijk roestig te zijn, zodanig dat er een tap aan te pas moest komen om het draad weer te herstellen. Aan de achterkant exact hetzelfde beeld.
Achteraf gezien had het dus niet uitgemaakt of ik wel of geen sleepoog in de auto had liggen, want zowel voor als achter bleek het schroefdraad zo roestig dat een sleepoog niet had gepast. Maar goed, een rondje tappen en een klodder kopervet en beide sleepoogmontagepunten (3x woordwaarde...) zijn weer geschikt voor gebruik.
Tip van de dag: check eens of je sleepoog nog wel gemonteerd kan worden, zo voorkom je onaangename verrassingen op een toch al onaangenaam moment!
Recente posts
Knopjes, servo's en matjes - Apr 13 2024
Ik trof laatst bij de sloperij een late ph2 C5 aan, en mij vielen op dat de knoppen van de...
Een onvrijwillig modderbad - Feb 19 2024
Soms zit een ongeluk in een klein hoekje. Duisternis, wegwerkzaamheden, slechte markeringen,...
Sticky buttons - Jul 05 2023
De laatste tijd viel me op dat de draaiknoppen van de climate control steeds plakkeriger werden,...
Stuur vervangen - Feb 08 2023
Zoals zoveel vroege C5'en heeft ook mijn V6 last van een opzwellend en wegterend stuurwiel. Laatst...
Een boel nieuw rubber - Nov 17 2022
En alweer een jaar later... Sinds juni 2020 er slechts 20.000 km bij opgezet, momenteel op 279K....
Starten en sloten - Dec 09 2021
Vergeet ik compleet de startproblemen die zich in juni dit jaar manifesteerden! Slecht/langzaam...
Erectieproblemen - Oct 30 2021
Alweer een tijd geleden sinds de laatste update, dus tijd om daar wat aan te doen!
Vorig jaar bleek...
Over deze weblog
Deze weblog gaat over de antracietgrijze Citroën C5 V6 Break uit 2002, die ik in oktober 2017 als opvolger kocht van de rode Xantia's.
Het begon toch wat te kriebelen; iets moderners, wat meer toeters en bellen, en een keer een 'dikke' motor. Zodoende kwam ik op het spoor van deze C5 V6 Break, met handgeschakelde versnellingsbak. Dit laatste vond ik belangrijk, aangezien de automaatbakken van V6'en nogal eens de geest geven na over de twee ton te zijn gegaan, met de enorme rekeningen die bij een bakrevisie horen. Alleen zijn de meeste V6'en van een automaat voorzien, dus kon ik op zoek naar de spreekwoordelijke speld in een hooiberg. Maar al gauw vond ik bij een handelaar in Veendam deze C5.
Flink wat achterstallig onderhoud, niet helemaal vrij van problemen, maar wel een goede basis overtuigden mij om deze zescilinder te kopen. Wat er verder mee gebeurde lees je in deze blog.
Veel leesplezier!
Het begon toch wat te kriebelen; iets moderners, wat meer toeters en bellen, en een keer een 'dikke' motor. Zodoende kwam ik op het spoor van deze C5 V6 Break, met handgeschakelde versnellingsbak. Dit laatste vond ik belangrijk, aangezien de automaatbakken van V6'en nogal eens de geest geven na over de twee ton te zijn gegaan, met de enorme rekeningen die bij een bakrevisie horen. Alleen zijn de meeste V6'en van een automaat voorzien, dus kon ik op zoek naar de spreekwoordelijke speld in een hooiberg. Maar al gauw vond ik bij een handelaar in Veendam deze C5.
Flink wat achterstallig onderhoud, niet helemaal vrij van problemen, maar wel een goede basis overtuigden mij om deze zescilinder te kopen. Wat er verder mee gebeurde lees je in deze blog.
Veel leesplezier!
Over mij
- Jochem Veenstra
- Ik ben Jochem, geboren in 1980 en woonachtig in Zwolle. In het dagelijks leven ben ik werkzaam bij de Nederlandse Spoorwegen als knooppuntcoördinator. In mijn vrije tijd knutsel ik graag aan mijn Citroëns: een GSA uit 1981 en enkele Xantia's. Ook ben ik geïnteresseerd in auto's in het algemeen, Citroën in het bijzonder, en daarnaast in urban exploring, spoorwegen en moderne geschiedenis.