Een onvrijwillig modderbad

Soms zit een ongeluk in een klein hoekje. Duisternis, wegwerkzaamheden, slechte markeringen, ontbrekende straatverlichting, even afgeleid, en de C5 stond ineens vast in de modder. Een flauw S-bochtje wat ik al heel vaak heb gereden, en dus knalde ik met zo'n 40 per uur onder een hoek van zo'n 35 graden over de stoeprandjes in de drek... Muurvast. Duwen hielp niet, rustig heen en weer wiegen hielp niet, helemaal niks. Dan maken allseasonbanden ook niks meer uit.





En wie bel je dan? De politie? Nee. De Wegenwacht? Ook niet. Nee, dan moet je met je verzekeraar contact opnemen. Afijn, uiteindelijk kwam er een sleepwagen met een dikke V8 om me er weer uit te trekken. Maar waaraan? Mijn C5 heeft geen trekhaak, dus op zoek naar het sleepoog. En die was nergens te vinden, ook niet in het reservewiel! Wat nu? Slepen aan de achterkant bleek dus niet te doen, gelukkig was vooruit slepen ook een optie, daar lag een breed fietspad. Dus strop om de draagarm, en (heel rustig) trekken maar!





Weer vaste grond onder de wielen! Maar wel álles onder de modder. Op advies van de sleper direct een wasbox opgezocht om alle drek uit de wielkasten en wielen te spoelen. En wonderbaarlijk genoeg geen lekke banden of kapotte velgen! De C5 kon probleemloos de reis naar huis verder voortzetten, geen rare nieuwe trillingen of merkbare problemen met sporing. Maar dat ontbrekende sleepoog is natuurlijk wel een dingetje, dus toch maar bij de sloperij langs. Helaas had die niks liggen. De ph1 heeft een uniek sleepoog, bij ph2 is een ander model ingevoerd dat uiteindelijk in elk PSA model van rond die tijd is geleverd. Helaas ook met ander schroefdraad. Uiteindelijk via Facebook eentje kunnen opscharrelen en enkele dagen later op de mat.



Ik wilde sowieso al mijn Chinese gele Xenon-buizen vervangen door iets van een fatsoenlijk merk, dus tijd om de schuur in te duiken en de voorbumper er af te halen. De vorige keer heb ik de buizen vervangen met de lampen op hun plek, maar ik had niet nog een keer zin om mijn handen open te halen. En als de bumper er toch af ligt een mooi makkelijk moment om gelijk ook het schroefdraad voor het sleepoog in de bumperbalk te checken.
De gele buizen bevielen me aanvankelijk heel goed, ook qua lichtbeeld, maar al gauw werd het steeds minder en minder. Een rondje nieuwe gele buisjes bracht amper verbetering, en de APK-keurmeester begon ook wat te sputteren, dus vond ik het tijd om weer échte buizen te gaan monteren. Ik heb het niet zo op Philips-spullen, dus zijn het Osram Cool Blue 6000K D2R-buizen geworden. Cool Blue klinkt eng, maar ze zijn gewoon mooi hagelwit van lichtkleur. En wát een verbetering, ik kan weer wat zien in het donker!





Het sleepoog-schroefdraad in de voorbumperbalk is nu ook perfect bereikbaar, en dat bleek behoorlijk roestig te zijn, zodanig dat er een tap aan te pas moest komen om het draad weer te herstellen. Aan de achterkant exact hetzelfde beeld.



Achteraf gezien had het dus niet uitgemaakt of ik wel of geen sleepoog in de auto had liggen, want zowel voor als achter bleek het schroefdraad zo roestig dat een sleepoog niet had gepast. Maar goed, een rondje tappen en een klodder kopervet en beide sleepoogmontagepunten (3x woordwaarde...) zijn weer geschikt voor gebruik.

Tip van de dag: check eens of je sleepoog nog wel gemonteerd kan worden, zo voorkom je onaangename verrassingen op een toch al onaangenaam moment!

Permalink

Laat een reactie achter

Alle rechten voorbehouden 2017-2023 J. Veenstra. Mogelijk gemaakt door Blogger.