Achterklepruitopeningsmechanismereparatie

En na het uiterlijk van de achterklep was nu de werking van de klep aan de beurt. De C5 Break is namelijk voorzien van een apart te openen achterruit. Deze gaan nogal eens stuk, gelukkig vrijwel altijd door dezelfde oorzaken.
Toen ik de V6 kocht bleken van de achterruit zowel de voedingsdraad in de ruit als de schakelaar defect. Datzelfde gold ook voor de bovenste helft van de draden van de ruitverwarming. Nou trof ik maandag op de sloop een ruit die er qua bedrading heel netjes uitzag en waar bovendien de middelste twee schroeven van de dakspoiler los wilden. Die mocht mee!

Diezelfde middelste twee schroeven bleken bij mijn V6 echter flink vastgerot en draaiden prompt dol. Daar moest dus de boormachine bijkomen...

Afbeelding

Toen de schroeven eenmaal waren uitgeboord kon de dakspoiler worden verwijderd, hiermee kwamen de bouten waarmee de ruit aan het scharnier bevestigd zit bloot te liggen. Tevens was de stekker van de ruitverwarming en de ruitschakelaar nu bereikbaar.

Afbeelding

Helaas bleek ook van de vervangende ruit de voeding van de schakelaar niet goed. Dus heb ik de beproefde methode met de vervangende draad langs de rand van de ruit onder tape gehanteerd. Ook de schakelaar bleek niet goed, gelukkig had ik nog een werkende liggen, dus die is er nu ingesoldeerd. En mijn achterwisserarm is gesneuveld bij het demonteren, al had ik dat wel ingecalculeerd. Een nieuwe is besteld. Alles bij elkaar werkt alles nu weer zoals ooit bedoeld. Want als het er op zit, moet het werken!

Afbeelding

Permalink

Laat een reactie achter

Alle rechten voorbehouden 2017-2023 J. Veenstra. Mogelijk gemaakt door Blogger.