En na het uiterlijk van de achterklep was nu de werking van de klep aan
de beurt. De C5 Break is namelijk voorzien van een apart te openen achterruit. Deze gaan nogal eens stuk, gelukkig vrijwel altijd door dezelfde oorzaken.
Toen ik de V6 kocht bleken van de achterruit zowel de
voedingsdraad in de ruit als de schakelaar defect. Datzelfde gold ook
voor de bovenste helft van de draden van de ruitverwarming. Nou trof ik
maandag op de sloop een ruit die er qua bedrading heel netjes uitzag en
waar bovendien de middelste twee schroeven van de dakspoiler los wilden.
Die mocht mee!
Diezelfde middelste twee schroeven bleken bij
mijn V6 echter flink vastgerot en draaiden prompt dol. Daar moest dus de
boormachine bijkomen...
Toen
de schroeven eenmaal waren uitgeboord kon de dakspoiler worden
verwijderd, hiermee kwamen de bouten waarmee de ruit aan het scharnier
bevestigd zit bloot te liggen. Tevens was de stekker van de
ruitverwarming en de ruitschakelaar nu bereikbaar.
Helaas
bleek ook van de vervangende ruit de voeding van de schakelaar niet
goed. Dus heb ik de beproefde methode met de vervangende draad langs de
rand van de ruit onder tape gehanteerd. Ook de schakelaar bleek niet
goed, gelukkig had ik nog een werkende liggen, dus die is er nu
ingesoldeerd. En mijn achterwisserarm is gesneuveld bij het demonteren,
al had ik dat wel ingecalculeerd. Een nieuwe is besteld. Alles bij
elkaar werkt alles nu weer zoals ooit bedoeld. Want als het er op zit,
moet het werken!
Recente posts
Over deze weblog
Deze weblog gaat over de antracietgrijze Citroën C5 V6 Break uit 2002, die ik in oktober 2017 als opvolger kocht van de rode Xantia's.
Het begon toch wat te kriebelen; iets moderners, wat meer toeters en bellen, en een keer een 'dikke' motor. Zodoende kwam ik op het spoor van deze C5 V6 Break, met handgeschakelde versnellingsbak. Dit laatste vond ik belangrijk, aangezien de automaatbakken van V6'en nogal eens de geest geven na over de twee ton te zijn gegaan, met de enorme rekeningen die bij een bakrevisie horen. Alleen zijn de meeste V6'en van een automaat voorzien, dus kon ik op zoek naar de spreekwoordelijke speld in een hooiberg. Maar al gauw vond ik bij een handelaar in Veendam deze C5.
Flink wat achterstallig onderhoud, niet helemaal vrij van problemen, maar wel een goede basis overtuigden mij om deze zescilinder te kopen. Wat er verder mee gebeurde lees je in deze blog.
Veel leesplezier!
Het begon toch wat te kriebelen; iets moderners, wat meer toeters en bellen, en een keer een 'dikke' motor. Zodoende kwam ik op het spoor van deze C5 V6 Break, met handgeschakelde versnellingsbak. Dit laatste vond ik belangrijk, aangezien de automaatbakken van V6'en nogal eens de geest geven na over de twee ton te zijn gegaan, met de enorme rekeningen die bij een bakrevisie horen. Alleen zijn de meeste V6'en van een automaat voorzien, dus kon ik op zoek naar de spreekwoordelijke speld in een hooiberg. Maar al gauw vond ik bij een handelaar in Veendam deze C5.
Flink wat achterstallig onderhoud, niet helemaal vrij van problemen, maar wel een goede basis overtuigden mij om deze zescilinder te kopen. Wat er verder mee gebeurde lees je in deze blog.
Veel leesplezier!
Over mij
- Jochem Veenstra
- Ik ben Jochem, geboren in 1980 en woonachtig in Zwolle. In het dagelijks leven ben ik werkzaam bij de Nederlandse Spoorwegen als knooppuntcoördinator. In mijn vrije tijd knutsel ik graag aan mijn Citroëns: een GSA uit 1981 en enkele Xantia's. Ook ben ik geïnteresseerd in auto's in het algemeen, Citroën in het bijzonder, en daarnaast in urban exploring, spoorwegen en moderne geschiedenis.