Het gaat prima met de V6, hij tokkelt lekker door. Maar helaas deden de nogal trillende wielen behoorlijk afbreuk aan het rijplezier. Daarnaast waren de velgen in een niet al te nette staat meer qua corrosie, en door het gebruik van centreerringen zijn ze sowieso lastig trillingsvrij te krijgen. En omdat onder de kofferbak nog een ongebruikt Monza-reservewiel ligt ben ik op zoek gegaan naar een setje nette Monza-velgen. Al snel geslaagd, in Borken (D), bij Winterswijk over de grens. Voor een schijntje (€120,-) vier hele nette velgen inclusief naafdeksels en bouten in kunnen laden. De banden hebben niet veel vlees meer, maar ik kan weer even vooruit. De wielen zijn in elk geval voldoende gebalanceerd om weer vrijwel trillingsvrij te rijden!
En het ziet er ook weer een stuk beschaafder uit.
Daarnaast heeft het interieur een flinke upgrade gehad. Het nogal verlepte en uitgezakte grijze handbediende velours is vervangen door een heel nette set elektrisch leer zonder verwarming, inclusief deurpanelen. De set is afkomstig uit een 2002 Berline met vergelijkbare kilometerstand als de mijne, en kon ik voor opnieuw een schijntje (€150,-) bij een sloperij zelf uitbouwen. En aangezien ik een Exclusive heb bleek alle bedrading al klaar te liggen. Zelfs de maxi-zekering onder de kap zat er al.
Helaas hebben de achterdeurpanelen geen gat voor de JBL-tweeter, dus daar zal ik nog een keer een oplossing voor moeten zien te vinden. En de armleuning aan de bestuurdersstoel bleek lam, het lijkt dat het mechaniek in de armleuning zelf niet goed meer werkt. Dus dat gaat nog even een zoektocht worden.
Zo doet deze Exclusive zijn naam weer daadwerkelijk eer aan! Man man, wat ziet zoiets er toch poepsjiek uit!
Recente posts
Over deze weblog
Deze weblog gaat over de antracietgrijze Citroën C5 V6 Break uit 2002, die ik in oktober 2017 als opvolger kocht van de rode Xantia's.
Het begon toch wat te kriebelen; iets moderners, wat meer toeters en bellen, en een keer een 'dikke' motor. Zodoende kwam ik op het spoor van deze C5 V6 Break, met handgeschakelde versnellingsbak. Dit laatste vond ik belangrijk, aangezien de automaatbakken van V6'en nogal eens de geest geven na over de twee ton te zijn gegaan, met de enorme rekeningen die bij een bakrevisie horen. Alleen zijn de meeste V6'en van een automaat voorzien, dus kon ik op zoek naar de spreekwoordelijke speld in een hooiberg. Maar al gauw vond ik bij een handelaar in Veendam deze C5.
Flink wat achterstallig onderhoud, niet helemaal vrij van problemen, maar wel een goede basis overtuigden mij om deze zescilinder te kopen. Wat er verder mee gebeurde lees je in deze blog.
Veel leesplezier!
Het begon toch wat te kriebelen; iets moderners, wat meer toeters en bellen, en een keer een 'dikke' motor. Zodoende kwam ik op het spoor van deze C5 V6 Break, met handgeschakelde versnellingsbak. Dit laatste vond ik belangrijk, aangezien de automaatbakken van V6'en nogal eens de geest geven na over de twee ton te zijn gegaan, met de enorme rekeningen die bij een bakrevisie horen. Alleen zijn de meeste V6'en van een automaat voorzien, dus kon ik op zoek naar de spreekwoordelijke speld in een hooiberg. Maar al gauw vond ik bij een handelaar in Veendam deze C5.
Flink wat achterstallig onderhoud, niet helemaal vrij van problemen, maar wel een goede basis overtuigden mij om deze zescilinder te kopen. Wat er verder mee gebeurde lees je in deze blog.
Veel leesplezier!
Over mij
- Jochem Veenstra
- Ik ben Jochem, geboren in 1980 en woonachtig in Zwolle. In het dagelijks leven ben ik werkzaam bij de Nederlandse Spoorwegen als knooppuntcoördinator. In mijn vrije tijd knutsel ik graag aan mijn Citroëns: een GSA uit 1981 en enkele Xantia's. Ook ben ik geïnteresseerd in auto's in het algemeen, Citroën in het bijzonder, en daarnaast in urban exploring, spoorwegen en moderne geschiedenis.